streda 23. marca 2016

Fujifilm X-Pro2 druhé zastavenie

Recenzia je už dlhšie vonku, a je pravda, že X-Pro2 už nie je až taká novinka. No pri recenzovaní som sa zameral príliš na technické detaily a unikla mi trochu podstata toho čím je X-Pro2 (a nielen tento model Fujifilmu) výnimočný. Je to svojím spôsobom tak trochu nemerateľná a netechnická záležitosť.
Všetko fotí dobre
Pri debate nad novinkou X-Pro2 s kamarátom, ktorý mimochodom vedie fotografický a výtvarný krúžok, som sa len utvrdil v tom, čo si už dlhšie myslím. Dnes naozaj nie je primárne zaujímavá technická kvalita výstupu. Všetky nové fotoaparáty s 1“ senzormi a väčšími, fotia veľmi dobre. Rozdiely dnes už netreba podľa mňa hľadať v obrazovej kvalite, pretože sa stávajú zanedbateľnými. Týmto samozrejme netvrdím, že obraz z X-Pro2 nie je excelentný:-)
Radosť z fotenia
Rozdiely treba hľadať skôr v radosti z fotenia. Citujem môjho kamaráta: „Keď som X-Pro2 chytil do ruky opäť ma bavilo fotiť, je to vyslovene radosť z toho, že po dlhom čase držím fotoaparát v ruke a fotím.“ Myslím, že toto je ten Fujifilm X-Factor. Ja tento „X- Factor“ beriem ako samozrejmosť. Myslím si to už od modelu X100, kedy som zažil po prvý krát túto staronovú radosť z fotenia.
Zrkadlovka verzus CSC
Myslíte si, že aj napriek tomu, že mám Nikon D750 a pekné Nikkor objektívy, fotím sním všetko? Určite nie. Nikon mám na robotu, keď potrebujem rozlíšenie 24Mpx alebo keď sa chcem ukázať pred klientom, že mám veľký drahý foťák Nikon. Lebo aj to niekedy treba. Keď robím workshop takisto siahnem len po mojej starej X-Pro1.  Keď fotím reportáž a potrebujem byť celý deň na nohách takisto si vyberiem zas radšej Fujifilm. Niežeby som Nikonu neveril, ale s Fujifilmom v rukách sa cítim lepšie, voľnejšie. Možnože zrkadlovka sa mi spája automaticky s prácou a drinou. Teraz, keď mám nový Fujifilm X-Pro2 až 24 megapixelov so zrkadlovkou budem fotiť ešte menej ako pred rokom...
Beh naľahko
A potom nie sú zanedbateľné ani pomerne malé svetelné objektívy, vďaka ktorým reálne fotky v skutočných podmienkach vyzerajú dobre už rovno na displeji fotoaparátu. Príjemné je tiež, že vďaka ľahšej optike vás nebolí po čas fotenia chrbát či ruky. Napríklad s 18mm F2 a 35mm F1,4 nemám problém nafotiť kompletnú reportáž v interiéri. A pokojne aj bez blesku. Keď ste unavení, jednoducho nemôžete byť kreatívni...
Výborný obraz už priamo z fotoaprátu
A na záver, - takmer som zabudol na podanie JPEG rovno z fotoaparátu, ktorý radosti z fotenia veľmi pomáha, pretože fotky vyzerajú už na LCD veľmi dobre. Výstup do JPEG si môžete navyše nastaviť úplne podľa chuti. A potom je tu RAW s veľkým dynamickým rozsahom, ale o tom až v ďalšom odstavci.
X-Trans
Tento senzor bez AA filtra s nepravidelnejšou maskou ako je bayerova je predmetom diskusií, hlavne na internete. Niektorým, najmä tým čo Fujifilm nemajú, vadí mäkší výstup pri fotení do RAW a vyvolávaní fotiek v Lightroome či ACR plugine v Photoshope. Treba povedať, že mäkký výstup badať len v zelenej škále a pri základných a pre Fujifilm nevhodných nastaveniach doostrovania v Lightroome. Neplatí to už tak pre nový senzor X-Trans III, ktorá má X-Pro2. Pre krajinkárov je tu aj editor Capture One ktorý RAW z Fujifilmu zvláda lepšie. Ďalší si myslia, že Fujifilm podvádza s citlivosťou ISO. Teda že ISO 2000 nie je v skutočnosti 2000, ale je to len 1600 a podobne. Neviem či títo užívatelia vedia aj to, že nie vždy je clona na objektíve s označením napr. F4 naozaj F4. Pri niektorých objektívoch sú rozdiely v reálnej svetelnosti až -0,3 až - 1EV toto sa stáva naprieč všetkými značkami. Neviem, či títo užívatelia niekedy aj reálne fotili s Fujifilmom v slabom svetle, pretože práve v takýchto podmienkach sú Fujifilmy výborné. Ja napríklad pretože fotím portréty, produkty a svadby, nesmierne oceňujem ostrý výstup, nízky šum a veľmi vysokú odolnosť voči moiré. Ak ste niekedy odstraňovali poriadne moiré z oblečenia na viacerých fotkách v sérii asi viete o čom hovorím... Aj vďaka elektronickej závierke je výstup veľmi ostrý. Fotografie stále spracúvam v aktuálnom Lightroome a s výstupom som veľmi spokojný.

Argumenty proti
Je úplne normálne ak niekomu jednoducho vyhovuje veľké telo zrkadlovky, potrebuje stavový displej a veľké objektívy s dlhou ohniskovou vzdialenosťou alebo mu nevyhovuje priehľadový či elektronický hľadáčik. Alebo iba nemá rád retro dizajn a mechanické voliče. Prípadne ak niekto potrebuje inteligentný systém riadenia TTL bleskov, ktoré Fujifilm nemá zatiaľ v ponuke. Toto sú pádne argumenty prečo Fujifilm X systém zatiaľ nie. Jednoducho pre takýchto fotografov nie je Fujifilm systém to pravé. Argumenty o horšej technickej kvalite fotiek sú ale podľa môjho názoru scestné. Moje skúsenosti sú veľmi pozitívne. V skratke, kvalita obrazu je taká, že pri Fujifilmoch mi jednoducho nevadí, že nemám Fullframe ale "len" APS-C senzor.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára