sobota 20. decembra 2014

Fujifilm X-Pro1 posledná recenzia

Fujifilm X-Pro1 – posledná recenzia
Podľa vzoru poslednej recenzie k Fujifilmu X20 si dnes môžete prečítať poslednú recenziu na X-Pro1. Pamätám si presne ten pocit, keď približne pred dvoma rokmi, oznámili výrobu modelu X-Pro1. Už z obrázkov to telo vyzeralo dobre, a v ponuke boli hneď tri pevné ohniská s ekvivalentom kinofilmu 28, 50 a 90mm. Žiadny zoom typu 18-55mm, toto bola jednoducho paráda.



Potom prišiel prvý kontakt s predprodukčnou vzorkou, geniálny obraz, skvelé materiálové spracovanie, ale dosť pomalý autofokus a prvé muchy. Teraz je to pomaly výpredajový model, tak prečo si neurobiť radosť. Veď vždy som ten foťák chcel mať, už od prvého dotyku, len cena bola vyššia. Bola to jednoducho láska na prvý pohľad....




Výhodná cena
Spočiatku bola cena vysoká, no X-Pro1 bol pár mesiacov v redakcii ephoto.sk, (kde som vtedy pracoval), takže môj smäd bol uhasený a technokratická časť môjho ja spokojná a nemusel som ho nutne vlastniť. Potom prišli nové a nové firmvéry, zrýchľovanie autofokusu a vylepšovanie funkcionality. Po roku „softvérových zlepšovákov“  sme zrazu mali na trhu akoby iný fotoaparát, s použiteľnou rýchlosťou AF, bez počiatočných múch, tikotajúcej clony v objektívoch a dokonca s funkciou ISO Auto.


Pár mesiacov pred písaním tohto článku cena setu tela X-Pro1 a objektívu XF 18mm F2 klesla natoľko, že som neodolal a kúpil si vlastné X-Pro1. Povedal som preto aj zbohom skvelému a rýchlemu Olympusu OM-D E-M10. Aktuálne Fujifilm X-Pro1 ho používam s  XF18mm F2 objektívom a XF 35mm F1,4. Občas nasadím aj zoom XF 18-55mm F2,8-4 OIS, XF 60mm F2,4 a blesk Canon 430 EX II.


Unavený z noviniek a rýchlosti
Dnes už naozaj nie je žiadny rozumný dôvod na kúpu X-Pro1. Všetko ostatné je rýchlejšie, novšie, obohatené o WiFi, výklopné displeje a rýchle reakcie. Predstavte si, že Fujifilm s novými CSC dokonca predáva aj zoomy!!! X-T1 má nielen rýchlejší AF, ale aj priam až megalomanský hľadáčik. Fujifilm X-E2 je menší ľahší, rýchlejší, novší s WiFI a s lepším EVF. Ale dosť už miernej irónie, pokiaľ som si v priebehu 10 minút chytil do ruky viacero CSC fotoaparátov (zabudnite prosím na chviľku na Leicu) , v ruke mi zostal zostal vždy X-Pro1. Zrkadlovky sú popri ňom nudné, veľké, ťažké kombajny na zarábanie peňazí. A potom to ohurovanie počtom MPx (najmä neznalých zákazníkov elektro predajní). Ja osobne potrebujem spomaliť, pri fotení, aj v živote, jednoducho všade. X-Pro1 má oproti iným Fujifilmom pohodlné tlačidlá, vhodnú veľkosť tela (presne do mojej ruky), aj na dnešnú dobu má stále skvelý zadný LCD displej. Vymakaný hybridný OVF/EVF hľadáčik je nielen praktický, ale aj „cool a retro“. Ak sa Vám páči hybridný hľadáčik, tak X-Pro1 ešte stále nemá priameho nástupcu. Spracovanie tela je precízne, zabudnete na pocit priemernej elektronickej hračky.


Ešte jedna menej podstatná vec. Subjektívne hodnotím obraz z X-Trans CMOS I X-Pro1 alebo z X-E1, najmä z hľadiska podania farieb, o niečo príjemnejší ako pri nových modeloch s X-Trans CMOS II. Možno že, je to spôsobené len odlišným spracovaním Adobe Lightroom, iným obrazovým procesrom odšumom alebo sú to nejaké osobné preferencie.


CSC nie sú univerzálnou náhradou zrkadlovky
Toto je potrebné si uvedomiť, ak hľadáte 100% náhradu za zrkadlovku, lebo dnes to v CSC segmente ešte stále nie je ono. Akýkoľvek výrobca / značka nám ponúka v podobe CSC len kompromis medzi rozmermi tela a objektívov, cenou, rýchlosťou a obrazovým výstupom. Moderná Full frame zrkadlovka (Canon 5D MkIII alebo nikon D750/D810) so sigmou 35mm alebo 50mm Art, či objektívom 70-200mm F2,8 strčí technicky, obrazom aj komfortom ovládania hocaký CSC do vrecka. (Trošku smiešne, že uvádzam práve objektívy sigma, ale sú dnes jednoducho TOP). CSC fotoaparáty sú jednoducho o niečo menšie nové fotoaparáty, ktoré dobre vyzerajú, ľahko sa nosia a niektoré sú aj za príjemnú cenu, no podľa môjho názoru ešte stále nie sú 100% náhradou zrkadlovky. Alebo presnejšie celého systému. Objektívy blesky a príslušenstvo, ktoré je v ponuke Nikon alebo Canon. Pravdou je, že Fujifilm má naozaj masívnu ponuku objektívov (teraz nemyslím len na počet), ale aj z pohľadu praktickosti svetelnosti a stále pomerne priaznivej ceny.


Žánre, ohniskové vzdialenosti a CSC fotoaparáty
Fujifilmy a aj iné CSC sa hodia na kontaktnú reportáž a dokument viac ako zrkadlovka, teda vtedy keď fotografujem ľudí z blízka. Myslel som si to už svojho času pri X100 a myslím si to stále. Pre mňa, ako aj štýl mojej práce majú zmysel ohniskové vzdialenosti max. do 135mm, ale aj to je už extrémne dlhé. Približne 50% mojich fotografií počas reportáže vzniká na ohnisku 35mm zvyšné na 50mm alebo 24mm ohnisku. Teleobjektívy 85mm a 135mm používam naozaj zriedka. A keď už, tak pri štylizovanom portrétovaní alebo pri fotení zátišia. Pri teleobjektíve cítiť vzdialenosť fotografa od objektu, čo je často neosobné, sterilné až nepríjemné, či „voyerske“.  Samozrejme, že je preferencia týchto ohnísk spôsobená štýlom mojej práce a aj námetov ktorý fotím. Moje dve najobľúbenejšie ohniskové vzdialenosti sú 35mm a 50mm (ekv. kinofilmu). 35mm ohnisko je praktické v interiéri, pri slabom svetle, v exteriéri zas 35tka poslúži na intímnejšie portréty, vtiahne ma do deja, no pritom nedeformuje obraz ani perspektívu. Naproti tomu 50mm ohnisko je vecné, bez príkras, no ešte stále s istou dávkou intimity a pocitu reálneho priestoru v ktorom je fotografovaná osoba a aj fotograf. Ak máte radi teleobjektívy tak na X-Pro1 veľmi nemyslite. Fujifilm  X-T1 Vám poslúži lepšie vďaka lepšiemu EVF hľadáčiku. Optický, teda OVF hľadáčik si totiž užijete njalepšie len do 50mm ekvivalentu kinofilmu.

Všetko je to v hlave...
S odstupom času som zistil, že obsah/úspech mojich fotiek je závislý viac od mojej nálady a stavu mysle ako od fotoaparátu. Fotoaparát a objektív môže tomu dopomôcť, ale nie je „samospasiteľný“, skôr naopak. Pokiaľ som unavený z vláčenia ťažkej techniky, tak neviem byť už vôbec kreatívny. Tu sa dostávajú k slovu CSC fotoaparáty, pretože to chcem odľahčiť. A aj za cenu toho, že to už nebude mať Full Frame alebo taký bleskový AF. Na všetky rodinné fotenia a osobné projekty sú pre mňa CSC foťáky vhodnejšie. X-Pro1 toto všetko spĺňa. Treba povedať, že čoraz častejšie s ním fotím aj na platených foteniach a výsledky ma neprestávajú prekvapovať. Pokiaľ klient požaduje čiernobiely výstup fotím už výhradne len s X-Pro1. Mám vypnutú redukciu šumu, často používam JPEG priamo z fotoaparátu, v na monitore aj v tlači výstup vyzerá veľmi dobre.


Obraz a vhodné objektívy
Vzhľadom k celkovej filozofii používania priehľadového hľadáčika je X-Pro1 vhodné pre objektívy v rozsahu od 14mm do 35mm. Pri  60mm objektíve vidíte len obdĺžnik v strede hľadáčika, čo nie je veľmi praktické a je vhodnejšie fotiť cez EVF režim hľadíčika alebo LCD. Teda hodí sa na žánre ako portrét a kontaktná reportáž, či rodinná fotka.


XF 35mm F1,4
Osobne používam veľmi rád 35mm F1,4 objektív, má pekné podanie obrazu, jemné farby, prijateľný kontrast,  dobrý bokeh a výbornú ostrosť už od clony F1,4. Trochu pomalšie a hlučnejšie zaostruje, no nie je to nepríjemné. Je to ekvivalent štandardného 50mm ohniska na Full frame. Vyrába vo fotkách geniálnu atmosféru, vždy keď je to možné siahnem po tomto objektíve.


XF 18mm F2
18mm objektív nie je až taký dobrý z technického hľadiska. Má slabší kontrast, menšiu ostrosť do rohov na clone F2-2,8. No prekvapil ma pekným bokehom na F2 a pomerne rýchlym AF. Myslím, že by si zaslúžil väčšiu pozornosť, je malý, pomerne lacný a po prepočte je 28mm ohnisko veľmi praktické. Má už síce mierny efekt dynamického „širokáča“, no ešte stále je to pomerne pravdivé zobrazenie sveta. Predsa len až tak nedeformuje obraz ako 24mm ohnisko. Veľmi dobre sa hodí na reportáž v interiéri. Je to prakticky palacinkový objektív, ktorý môžete mať kedykoľvek so sebou.


XF 60mm F2,4
S týmto objektívom je to ťažké. Je ostrý, maličký, pomerne lacný, opticky takmer dokonalý, ale AF má naozaj pomalý, najmä na tele X-Pro1. AF je dosť otravný v slabšom svetle pri preostrovaní z blízka na na nekončeno a späť, ešte horšie je to v makro režime. Pokiaľ fotíte na jednu zaostrovaciu vzdialenosť a tá sa minimálne mení je rýchlosť AF celkom dobrá. Na novom Fujifilme X-T1 zaostruje prijateľne rýchlo, ale na X-Pro1 je to na reportáž len pre silné a pokojné povahy. Objektív má krásny bokeh, možno najlepší aký som kedy videl. Veľmi sa hodí na štylizované portréty a fotenie produktov, či krajiny. Jeho slabším miestom je práca v protisvetle, kedy trochu stráca kontrast.


XF 18-55 mm F2,8-4 OIS
Tento zoom je jednoducho dôvod na kúpu akéhokoľvek Fujifilmu. Je lepší ako môj Canon 24-70mm F2,8 L USM (prvá verzia) a to mám podľa všetkého veľmi dobrý kus. Fujinon je ľahší, menší, lacnejší a lepšie kreslí do rohov, len má horšiu svetelnosť, bodka. Keby Canon/Nikon vyrobí taký ostrý a malý objektív na APS-C alebo Full Frame zrkadlovky, tak myslím, že všetci by jasali radosťou. Jediné čo by som Fujinonu vyčítal sú malé prepínače OIS a clonovej automatiky a s tým súvisiaci clonový prstenec bez značenia clonových čísiel (daň za malé rozmery a variabilnú svetelnosť).

Premenlivá svetelnosť sama o sebe mi tiež trošku vadí a používam ho preto skôr ako F4 objektív, najmä ak fotím v manuálnom režime. OIS síce funguje, udržíte bez problémov časy ako 1/30s, ale pri tomto rozsahu ohnísk nie je nutný na môj štýl práce. Preto sa k tomu neviem zodpovedne vyjadriť. Zoomy používam čoraz menej, no niekedy sa mi hodia pri rýchlej práci v teréne.


Ešte by som upozornil na internetové zvesti o kusovej variabilite zoomu XF 18-55 mm F2,8-4 OIS (vraj su na trhu aj kusy s horšou ostrosťou). Jeden z predvádzacích kusov, ktorý má zastúpenie Fuji v SR bol slabší na 55mm ohnisku, ale bol taký dotlčený od putovania po redakciách, že sa tomu ani nečudujem.  Môj nový kus je bezchybný aj po mesačnom používaní. Je prvý, ktorý sa mi dostal do rúk, teda bez toho aby som nejako vyberal z viacerých kusov...



Pozitíva X-Pro1
  • Ovládanie, tlačidlá, ergonómia
  • Materiálové spracovanie
  • Hybridný hľadáčik
  • Perfektný LCD
  • Podanie obrazu aj na vysokom ISO
  • Ponuka objektívov
  • Q menu
  • Simulácie filmov
  • Tento prístroj má svoj „charakter“
  • Užívateľské režimy C1 až C7 sú perfektné a ľahko prístupné

       Negatíva X-Pro1 alebo čo mi na „Pročke“ najviac vadí?
  • Pomalý zápis na SD kartu.
  • Pomalší AF (je to neporovnateľne lepšie po aktualizovaní najnovšieho firmvéru, ale stále to nie je ideál, X-E2, X-T1 alebo X100S/T sú rýchlejšie)
  • EVF by mohol byť lepší - zodpovedá dátumu vydania.
  • Indikátor stavu batérie, pokiaľ sa statí jeden dielik z kapacity je čas na výmenu. Nikdy neviem či vydrží ešte 10 alebo 100 fotiek.
  • Spotreba energie je vysoká, podobne ako pri iných CSC fotoaparátoch.

     Tipy na ovládanie a moje nastavenia
Výborné je 100% zoomovanie náhľadu pri stlačeni zadného rolera. Fn tlačidlu mám priradenú citlivosť ISO. Dobrý je jednotlačidlový AF tlačidlom na blokovanie expozície pri zapnutom MF režime. Spodným tlačidlom (zo 4-smerného tlačidla) aktivujete výber AF bodu.  Hojne využívam možnosť uloženia užívateľských režimov. Je to rýchle a pohodlné, bonusom je JPEG, ktorý je potom presne taký ako si prajem.  Ešte na záver moje užívateľské nastavenia, ktoré používam ako C1, C2 a C3:

C1 (čiernobiely, reportáž, denné svetlo, trvalé svetlo v štúdiu)
  •    Redukcia šumu -2 (pekné zrno)
  •   ISO Auto (max ISO 6400, min. čas1/160s)
  •   JPEG čiernobiely žtlý filter (By): H Tone +1, S Tone+1, všetko ostatné 0,   DR 100
  •  Jpeg Fine + Raw, JPEG Fine  umožní 100% zoom pri fotení do RAW

C2 (v štúdiu reportáž): trvalé svetlá + denné svetlo)
  • Pri dennom alebo trvalom štúdiovom osvetlení používam nasledovné nastavenia so zapnutou funkciou ISO Auto, pri fotení z ruky.
  • ISO Auto nastavené na hodnoty ISO 200 -3200,
  • Vhodné, pre mňa osvedčené časy pre ostrý snímok: 14mm ~ 1/60s, 18+23mm ~ 1/100s, 35mm ~ 1/160s a 60mm ~ 1/250s.
  • Priorita clony, časy závierky nastavený na  „A“
  • Clona  f/1.4 – f/4 podľa potreby
  • Jpeg Fine + Raw, JPEG Fine  umožní 100% zoom pri fotení do RAW
  • White balance – Auto
  • DR 100
  • Simulácia filmu Ns
  • Af „normálne“ – automatické, predstlačenie spúšte

C3 v štúdiu : Zábleskové svetlá
  • ISO 200,  Auto ISO vypnuté
  • 1/180s
  • Jpeg Fine + Raw, JPEG Fine  umožní 100% zoom pri fotení do RAW
  • White balance  - slnečno
  • Simulácia filmu Ns
  • Clona  f/11
  •  Autofokus - Manual
  • Zaostrovanie zadné  AF lock tlačidlo (bod AF si presuniem kam je potrebné)
  • Preview exposure si v manuálnom režime v štúdiu vypínam [ Menu > Set -up 3 > Preview Exp. in manual mode > v stave „off“]


Fujifilm X-pro2 „wish list“ alebo čo očakávam od nástupcu?
  • Hybridný ľadáčik typu ako má nový X100T (ERF) Electronic RangeFinder.
  • AF aspoň taký rýchly ako pri modeli X-T1 / X100T.
  • Dlhšiu výdrž batérie a najmä lepší ukazovateľ stavu.
  • Senzor s 24 MPx ? Mne stačí v tomto type aparátu 16Mpx. a to bohate. Keď bude v novinke 24 MPx senzor bez AA filtra prežijem to.
  • Rovnaké veľké pohodlné tlačidlá ako na X-Pro1.
  • Korekcia EV +/-3EV.
  • Dostupnú korekciu EV v manuálnom režime pri zapnutom ISO Auto (ako X100T).
  • Novú Classic Chrome simuláciu filmu.
  • Dva sloty na SD kartu s bočným prístupom (nie od batérie).
  • Podporu Wi-Fi.
  • Zabudovanú dioptrickú korekciu hľadáčika ako X100 rada.
  • Elektronickú závierku ako z X-T1.
  • Rýchlejší zápis na SD kartu.
  • Časovač a intervalometer (ako X-T1).

Niekoľko drobností od Fuji, ktoré nám pomôžu
  • Predstavenie nového pokročilého systémového blesku.
  • Blesky s upínaním na páčku (podobne ako Canon/Nikon) nie na nepraktickú skrutku.
  • Predstavenie objektívov 16mm F1,4 a 90mm F2.
  • Reinkarnácia XF 35mm F1,4 s lepším AF motorom a mechanickým prepínam na MF v štýle nových objektívov 23/1,4 a 14/2,8 by nás všetkých potešila (Ale cena a obrazové podanie nech ostane tak ako je). 

Záver
Ďakujem, že ste sa dočítali až sem. Fotografie v článku vznikli na stužkovej z môjho pohľadu triedneho učiteľa. Fotoaparát som mal (okrem samotného stužkovania) stále v ruke alebo na krku, čo by som si pri DSLR nemohol dovoliť kvôli jej rozmerom a hmotnosti. Neprekážal mi pri rozhovoroch ani tancovaní. Naplno sa ukázalo, ako dokáže X-Trans CMOS senzor pracovať v nedostatočnom osvetlení. Všetko bolo vyfotografované na AF, v priorite clony (A režim) ISO Auto + korekciai EV, s objektívmi Fujinon XF 18mm F2 a 35mm F1,4. Ďalší článok bude venovaný príslušenstvu pre X-Pro1 (blesky, spúšte adaptéry, remene, pripy aj batérie).


Podrobné technické recenzie so 100% náhľadmi obrázkov nájdete aj tu:

3 komentáre:

  1. Dobre napísane Jozef,aj fotky fajn... ! (-: Len k tým pevným sklám ako si spomenul...- kedysi v dobe kinofilmu(z vlastnej skúsenosti) sa najviac používala pevná 20,24,28,35,50,cca80 a 135 - kto ich mal všetky tak bol "ťažký frajer",ale úplne stačila aj kombinácia troch z tejto palety... ! (-: - samozrejme ak išlo o optickú kvalitu ...! Zoomy boli síce pohodlnejšie ... ,ale ta kvalita bola tiež inde ... ! Širokáč 24,28 alebo 35 bol pri reportáži základ a kto sa s tým naučil robiť , tak pri prechode alebo odskúšaní zoomu, si po jednej-dvoch-troch reportážach všimol a uvedomil, že to nie je ono ... - jak kompozične tak opticky a vôbec ... ! Tým nechcem naznačovať, že zoomy su zlé - to v žiadnom prípade - len je to rozdiel... ! A tiež zoomy vtedy a špičkové,výkonné zoomy dnes je zase iná káva... ! Vrátim sa však k pointe toho všetkého...,že čo by dal vtedy človek za tu Leicu a 35-ku pri tých reportážach... ! (-: - lenže kto mal vtedy či dnes na ňu ...,ani v lepších redakciách nebola k máni... (-: No a dnes tu máme napr.taku Fujinu... a nejaké to pevné ohnisko... aj 35... ! (-: - na take bežné reportáže, si ju namiesto dslr viem predstaviť ... ! (-: A cenovo oproti Leice je tiež inde (-: A inak Leicu som nikdy nevlastnil,ale fandím jej dodnes... ! (-: Mrzí ma však aké má v posl.čase problémy s tými niektorými senzormi... (dodávateľ,sklo...), je to nepríjemné pre taku legendárnu značku,ale čo už-stáva sa aj..., poučia sa... a nabudúce si daju pozor...!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vyborna posledna recenzia :). CSC od Fuji maju velke caro- fotil som chvilu s X100s a velmi sa mi pacila ale trochu ma vytacalo pomalsie ostrenie a casto dost rozhodena expozicia...pravdepodobne bola chyba za fotakom no s mojou amaterskou D5100+35/1,8 som nikdy taketo problemy nemal, preto som bol dost rozcarovany...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobry den. Vyborny clanok, na ktory som dnes narazil. Rozhodujem sa medzi zrkadlovkou PENTAX K-3 a FUJI XT-1. Uz mam z toho celkom dobry gulas. :) Fotil som s FUJI uz pred viac ako 12 rokmi. Moj prvy digitalny fotoaparat bol Fujifilm F700, ktory mi doniesol bratranec z Japonska. Na tu dobu bezva fotak. Rad fotim bez blesku. Rodinu, deti, prirodu, koncerty a pod. Teraz mam Sony DSC-HX 20v. Vonku foti skvelo vo vnutri bez blesku je to celkom bieda. FUJI XT-1 sa mi celkom pozdava.

    OdpovedaťOdstrániť